سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل و سریع انواع رنگ ساختمانی

در این مقاله به بررسی کامل ساختار مواد تشکیل دهنده انواع رنگ ساختمان پرداخته و انواع رنگ های ساختمانی معرفی میگردد. کاربردشان و نوع رنگ مناسب برای سطوح مختلف ساختمان مانند سطوح داخلی، خارجی، فلزی و چوبی معرفی خواهند شد.

رنگ ساختمانی

رنگ‌ها جز مصالحی از ساختمان هستند که صورتی خاصی به فضای ساختمان می‌بخشند و تاثیر بسیار مستقیمی بر روی دکوراسیون داخلی فضا دارند. وجود رنگ در داخل محیط کار یا منزل می تواند محیطی گرم، دوستانه و هیجان انگیزی را برای اعضا ایجاد کند و تاثیر هر یک از رنگ ها در دکوراسیون متفاوت است.

مواد تشکیل دهنده رنگ:

رنگ ساختمان دارای مواد تشکیل دهنده بسیاری ست که در تولید شان مورد استفاده قرار می گیرد:

رنگ ها معمولا شامل رنگدانه، رزین، حلال و مواد افزودنی هستند.

  1. رنگدانه ها ذرات جامدی هستند که به جهت بوجود آوردن خصوصیات معینی در رنگ پخش می شوند و ره محصول نهایی رنگ می دهند و در دو دسته آلی و معدنی قرار دارند.
  2. رزین یا رنگ پایه نیز ستون اصلی پوشش رنگ را تشکیل می دهد و باعث مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی در زمان خشک شدن، دوام، چسبندگی می شود.
  3. یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون رنگ ها حلال ها هستند که جزء فرار تشکیل دهنده اند و باید برای حل کردن رزین به رنگ افزوده می شوند و میتوانند آلی، معدنی یا آب باشند.
  4. مواد افزودنی نیز که به مقدار کمی اضافه می شوند باعث مقاومت در برابر کپک، مقاومت در برابر خراش، خشک شدن خوب و غیره می شوند.

انواع رنگ ساختمانی

 

مراحل تولید رنگ:

  • اندازه گیری دقیق مواد: مواد تشکیل دهنده به صورت وزنی و حجمی با وسایل  اندازه گیری وزن می شوند.
  • آماده سازی پایه رنگ: حلال و رنگدانه های پودری با نسبت های معین با هم مخلوط می شوند و بر اساس وزن تولید می شوند.
  • مخلوط کردن: بر اساس فرمولاسیون رنگ رزین ها به رنگ تولید شده اضافه می شوند.
  • رسیدن به محصول نهایی و آزمایشگاه: محصول نهایی توسط آزمایشگاه بررسی می شود. آزمون هایی مانند درجه پراکندگی، سازگاری، تراکم، قدرت رنگ، زمان خشک شدن، ظاهر و غیره برای رنگ نهایی انجام می شود.
  • بسته بندی: محصول بسته بندی شده و برای انبار ذخیره خواهد شد تا بعدا ارسال شوند.

انواع رنگ های ساختمانی

رنگ های ساختمانی دو دسته هستند: رنگ های قابل شستشو و غیر قابل شستشو

رنگ های قابل شستشو با نام رنگ های روغنی و یا اکریلیک یاد می شوند، رنگ های غیر قابل شستشو نیز همان رنگ های پلاستیکی هستند که اگر لکه ای روی آنها بیافتد نمی توان آنها را به سادگی پاک کرد.

اما یادتان باشد اگر برای خانه خود قصد رنگ آمیزی مجدد دارید، رنگ های پلاستیک برای سقف تنها استفاده میشوند، چراکه سقف ها محلی برای رفت و آمد نیستند و کمتر از محیط های دیگر لکه پذیر هستند، و استفاده از رنگهای اکریلیک و یا روغنی برای دیوارها، درب ها و چهارچوب ها مناسب می باشد. جالب است بدانید برخی از رنگ ها نیز تولید شده اند که مناسب برای رنگ آمیزی پارکینگ، راه پله ها و مناطق عمومی بوده و برای استفاده در داخل ساختمان ها مناسب نیستند؛ این نوع از رنگ ها با نام بلکا، کنیتکس و یا مولتی کالر شناخته می شوند.

دسته بندی انواع رنگ های ساختمانی

رنگ آستر

رنگ آستر

همانطور که می دانید یک زیر سازی خوب می تواند تاثیری بسیار عالی در نتیجه نهایی کار شما داشته باشد. در واقع زیر سازی از رنگ آمیزی بسیار مهمتر بوده و موفقیت نهایی تنها به زیر سازی و در واقع آستر دیوار بستگی دارد. رنگ های آستر مناسب برای بستر سازی دیوار قبل از رنگ آمیزی هستند و اگر چند قطره ای از رنگ مورد نظر خود را به آستر اضافه کنید می توانید نتیجه ای بهتر از آن بگیرید. از رنگ آستر درکلیه سطوح بدون پوشش، استفاده می شود.

 

 

رنگ لاتکسی یا اکریلیک

رنگ های لاتکسی یا اکریلیک

آن دسته از رنگ ها هستند که حلال در آب بوده و از دسته رنگ هایی به شمار می روند که لکه ها از روی آنها به سادگی پاک خواهد شد. این نوع از رنگ ها در مقایسه با رنگ های روغنی زوتر خشک می شوند و در زمانی که در حال خشک شدن هستند گاز و بوی کمتری از خود متصاعد خواهند کرد. رنگ های اکریلیک از خاصیت ارتجاعی برخوردار هستند  بنابراین نسبت به رنگ های روغنی دارای مقاومت بیشتری در برابر ترک های سطحی خواهند بود.

  • مزایای رنگ اکرلیک

می توان به کاهش نیروی انسانی اشاره کرد، علاوه بر آن فاقد حلال های نفتی مضر می باشد، صد در صد قابل شست و شو با انواع شوینده ها و ضد عفونی کننده ها هستند و بدون بو.  مقاوم در برابر زردی و رنگ پریدگی و جایگزین قطعی برای انواع رنگ های روغنی هستند.

  • معایب رنگ اکرلیک

 عدم امکان استفاده برای درب ها و چهار چوب ها و عدم تهیه طیف های مورد نظر مشتریان توسط استاد کاران از جمله معایب این رنگ است.

رنگ آلکاییدی یا روغنی

رنگ آلکاییدی یا روغنی

همانی است که در بیشتر خانه های امروزی شاهدش هستید، این نوع از رنگ ها مقاومت بالایی در برابر فرسودگی و ترک از خود نشان می دهند؛ اما در مقایسه با رنگ های لاتکسی هم دیرتر خشک می شوند و هم سطح هموارتری از خود به جای می گذارند؛ به طوریکه در آنها شاهد هیچ ردی از قلمو نخواهید بود.

  • مزایا رنگ های روغنی
  • جلوه ای براق
  • سطح پرداخت شده ی نهایی مسطح

رنگ لعابی

رنگ های لعابی برای سطوحی مناسب است که به یک پوشش ضد آب نیاز دارند؛ این نوع از رنگ ها پس از آنکه خشک می شوند یک لایه سخت و مقاوم تولید خواهند کرد.

رنگ دیوار
منبع: شکوه نور