سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطعات لوستر و آباژور

در این مطلب به بررسی و معرفی قطعات لوستر و آباژور می‎پردازیم ، برای اینکه بتوانید نورپردازی مناسبی در منزل یا محل کار خود داشته باشید لازم است منبع نور مناسبی انتخاب کنید و این خود نیازمند این است که قطعات و انواع لوسترها و آباژورها را بشناسید.

 

 

1- سرپیچ و لامپ:

لامپ ها را می‎توان به دو دسته کلی لامپ‎های کم‎مصرف و تنگستنی تقسیم کرد. لامپ‎های تنگستنی همان لامپ‎های قدیمی با نور زرد رنگ می‎باشد که با گرم شدن فلز تنگستن داخل لامپ ، نور تولید می‎شود ، اما مضرات آن باعث شد لامپ‎های جدید تری وارد بازار شود که به آنها لامپ‎های کم مصرف گفته می‎شود.

انواع لامپ لوستر

انواع لامپ

سرپیچ‎ ها برای لامپ لوسترها دونوع سرپیچ بزرگ و سرپیچ کوچک دارد برای مثال لامپ شمعی با سرپیچ کوچک و بزرگ دو مدل موجود می‎باشد.

مضرات لامپ‎های تنگستنی : مصرف زیاد انرژی درلامپ‌های رشته‌ای ، داغ شدن سریع آنها، خرابی و سوختن زودرس لامپ .

مزایا : نور لامپ های رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد و از این جهت بهترین نور مصنوعی است. همچنین این لامپ ها قابلیت تنظیم نور توسط دیمر را دارد که برای آباژورها بسیار پرکاربرد است.

لامپ‎های کم مصرف فیلامنت : نسل روشنایی با لامپ های پر مصرف شروع شد اما بعد از گرون شدن پول برق به تدریج جای خودشو به لامپ های کم مصرف داد. پس از لامپ های کم مصرف، لامپ های ال ای دی (LED) به عنوان جدیدترین تکنولوژی و منبع روشنایی به جای لامپ های کم مصرف ظاهر شدند .

تبلیغات:

 

 این نوع لامپ یکی از جدید ترین لامپ های تولید شده در عرصه لامپ می باشد. لامپ های فیلامنت نوعی از لامپ های ال ای دی (LED) می باشند با مصرفی مشابه اما گرمای کمتر. این نوع لامپ مناسب انواع مختلف لوستر می باشد. مخصوصا لوستر هایی که لامپ آن ها دیده می شوند. همچنین برای لوستر های دارای شید نیز خیلی توصیه می شود زیرا لامپ ها با حرارت بالا باعث سوزاندن این شید ها می شوند و مناسب نیستند. این لامپ به دو صورت پاتروم شمعی (E14) و پاتروم بزرگ (E27) موجود می باشد در رنگ های آفتابی و مهتابی.

مزایا:

1- میزان مصرف انرژی بسیار کمتر از لامپ های کم مصرف و لامپ های تنگستنی است.

2- علاوه بر مصرف برق کمتر، طول عمر آنها خیلی بیشتر است.

3-میزان تولید گرمای این لامپ‎ها خیلی کمتر از لامپ های رشته ای و حتی لامپ های کم مصرف می‎باشد.

4- لامپ فیلامنت از لحاظ ظاهر و نور مشابه لامپ های رشته ای (پرمصرف) هستند.

معایب:

از لحاظ قیمتی نسبت به بقیه ی لامپ ها گران تر می باشد.

 

منبع: شکوه نور